Upea, ainutlaatuinen, pitkään odotettu, näyttävä, monikäyttöinen – oleskelutila helsinkiläisille ja suorastaan pakollinen käyntikohde arkkitehtuurimatkailijoille läheltä ja kaukaa. Loppuvuonna avautuva Helsingin keskustakirjasto Oodi on kaikkea tätä ja varmasti vielä paljon muuta.

Oodin pää- ja arkkitehtisuunnittelusta on vastannut arkkitehtuurikilpailun voittanut Arkkitehtitoimisto ALA ja rakennusurakoinnista YIT. Sen suunnittelussa ja toteuttamisessa on kuitenkin ollut mukana satoja taitavia eri alojen ammattilaisia, joille kaikille visuaalisesti mieleenpainuva ja rakenteellisesti haastava Oodi on aina oleva aivan erityinen.

Oodi on niitä rakennuksia, joita kelpaa lapsenlapsille esitellä kyllästymiseen asti: olin sitä minäkin suunnittelemassa/rakentamassa!

Kun luodaan jotakin ainutlaatuista, sovelletaan ja opetellaan uutta, vaikka kuinka kokeneita ammattilaisia oltaisiin ja se se vasta tekeekin työstä hauskaa ja mielenkiintoista.

Oodin akustiikkasuunnittelusta vastanneen Sitowise-konserniin kuuluvan Helimäki Akustikot Oy:n projektipäällikkönä hankkeessa toiminut akustiikkasuunnittelija ja tärinäasiantuntija Pekka Taina sanoo, että näin haastavassa kohteessa kaikki oppivat toisiltaan.

– Tietoa jaetaan eri alojen suunnittelijoiden: kuten arkkitehti-, rakenne- , talotekniikka-, ja akustiikkasuunnittelijoiden sekä urakoitsijoiden välillä. Vaikka aivan vastaavaa kohdetta varmasti ei koskaan enää vastaan tulekaan, näitä oppeja voidaan hyödyntää muualla.

Akustiikkasuunnittelija Perttu Korhosen tähänastisella uralla Oodi on ollut ylivoimaisesti vaikein kohde. – Aivan tavallinen talohan se ei ole. Toista samanlaista ei ole tullut vielä vastaan eikä varmasti aivan pian tulekaan, hän naurahtaa – hieman haikeasti.

Monenlaisia tiloja

Akustiikkasuunnittelijan kannalta keskellä kiireisintä kaupunkirakennetta sijaitseva, yleensä varsin hiljaisena rakennuksena pidettävä kirjasto on melkoisen hankalasti ratkaistava yhtälö. Oodi on suunniteltu täydentämään Musiikkitalon, Finlandia-talon, Sanomatalon ja Nykytaiteen museo Kiasman muodostamaa kulttuuri- ja mediakeskittymää Töölönlahdella. Erinomainen sijainti tarkoittaa myös, ettei liikenteen aiheuttamalta melulta voi välttyä.

2018_Oodi_havainnekuva_sisalta_Eduskuntatalolle_2_lev800.jpg

Oodi ei ole myöskään mikään perinteinen pelkästään kirjoja sisältävä kirjasto. Sen kolmeen kerrokseen on sijoitettu oman toimintonsa ja niissä on kussakin oma äänimaailmansa. Nopeatempoisessa muuntuvassa katutasossa sijaitsevat erilaisia tapahtumia palveleva avara aula, salitilat, kirjaston infopiste ja kirjojen palautus sekä kahvila.

Toisessa kerroksessa on erilaisia studio- ja pelitiloja, työ- ja kokoushuoneita, kaupunkiverstas sekä työpaja- ja vuorovaikutustiloja.

Kolmas kerros on pyhitetty kirjoille ja rentoutumiseen. Sieltä löytyy lukukeitaita ja kahvila.

Samassa rakennuksessa on nykyaikaiseen tapaan kirjastoille tyypillistä hiljaista, keskittyvää toimintaa edellyttävää tilaa, mutta myös studioita ja elokuvateatteri, joissa ääntä riittää.

– Toimintojen yhteensovittaminen oli suuri haaste, Perttu Korhonen huomauttaa.

Hyvin erilaisten toimintojen sijoittaminen samaan rakennusmassaan on rakennushankkeissa nykyisin oikeastaan hyvin tavallista. – Kauppakeskuskiinteistöön sijoitetaan elokuvateatteri, seikkailupuisto, kirjasto, kappeli ja päälle vielä asuintorneja, Pekka Taina huomauttaa.

–Erilaisten tilojen äänitekniset vaatimukset on pyrittävä ratkaisemaan ja sovittamaan yhteen niin hyvin kuin mahdollista.

Oman mausteensa soppaan tuo vielä tilojen muuntojoustavuus, joka akustiikkasuunnittelijoidenkin on usein otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Oodin kehuttu muotokieli ei ainakaan asiaa yhtään helpottanut, sillä rakenteelliset haasteet toivat oman mausteensa soppaan.

Akustiikkasuunnittelijat lähtivät ratkaisemaan ongelmia tila kerrallaan. Meluisat tilat on rakennettu huone huoneessa-menetelmällä. Äänen- ja tärinäneristys on toteutettu jokaisessa tilassa niin hyvin kuin mahdollista.

Myös talotekniikan osalta ongelmat ratkaistiin tila kerrallaan. Hiljaisiksi määritellyissä tiloissa, kuten kolmannen kerroksen koko rakennuksen mittaisessa kirjastosalissa, myös ilmanvaihtoratkaisun on oltava hiljainen. – Panostimme myös huonevaimennukseen, Perttu Korhonen sanoo.

Etenkin elokuvateatterissa ja studioitiloissa tavoitetaso kaikkien LVIS-laitteiden yhteenlasketulle äänitasolle on erityisen tiukka, korkeintaan 25 dB(A).

Haastavat rakenteet

Oodin poikkeukselliset rakenneratkaisut aiheuttivat päänvaivaa niin rakennuksen tilojen ääneneristysratkaisujen kuin ulkoseinien ääneneristyksen suunnittelulle.

–Rakennus on periaatteessa teräsrunkoinen silta, jonka rakenteet joustavat. Liikkumavaraa on useampi sentti. Väliseinien yläpäässä ääneneristyksen toteuttaminen on siten mielenkiintoinen haaste, Pekka Taina huomauttaa.

Omat ongelmansa tuotti Oodin ulkoseinärakenne, teräsrakenteeseen ripustetut puuelementit, jonka ääneneristys on haastavampi toteuttaa kuin tavanomaisen betonielementtijulkisivun.

– Ääni siirtyy ulkoseinää pitkin ja tähän piti erityisesti panostaa.  Erityisesti ulkoseinää vasten sijaitsevat IV-koneet oli eristettävä ääneneristyksen osalta erityisen huolellisesti, Perttu Korhonen kertoo.

Joululahja helsinkiläisille

Joulukuussa avautuva Oodi on avoinna aamuvarhaisesta iltamyöhään seitsemänä päivänä viikossa. Oodiin odotetaan 2,5 miljoonaa kävijää vuodessa.

Pian voimme kaikki käydä ihailemassa lahjakkaiden arkkitehtien kädenjälkeä ja tarkastamassa, kuinka hyvin akustiikkasuunnittelijat ovat lähes mahdottomalta tuntuvassa haasteessaan onnistuneet!

Teksti: Dakota Lavento